“Největší technickou vyspělost kola původní značky IRIS netřeba dnes již zvláště vychvalovati, nýbrž každé jednotlivé kolo, které opouští naši továrnu, jest precizní výrobek.“
EsKa - 1928 Iris
Historii firmy EsKa, která patřila mezi největší a nejkvalitnější výrobce velocipedů v Čechách své doby, není potřeba znovu zmiňovat (více v článku o historickém kole EsKa - Cyclop Cycles).
Mezi úspěšný model patřil i IRIS, kde rámy byly dle osvědčeného postupu spájeny buďto vnitřními nebo vnějšími spoji. Převodníky se dodávali s 60 nebo 52 zuby. Písmena i lupenové ozdoby na převodníku byli zeleně lazurované, při barevných kolech v barvě rámu. Každé původní kolo IRIS bylo opatřeno štítkem, který sloužil i jako ochranná známka.
Veškeré v katalogu uvedené modely mohly být na přání dodány s lesklými chromovanými součástkami za mírný příplatek.
Na každé dodané jizdní kolo ručila firma EsKa po dobu jednoho roku za chybnou konstrukci, popřípadě vadný materiál, ale za dřevěné ráfky, pneumatiky, kůži na sedle či brašny již neručila.
Záruční list závodu EsKa Kastrupa a Swetlika z Chebu byl vydán ke každému zakoupenému kolu, na kterém bylo uvedeno výrobní číslo a zmíněn zástupce prodeje.
Na tomto dochovalém Irisu s bezmufnovým rámem z roku 1928 stojí za povšimnutí zvýraznění nápisu "IRIS" na horní rámové trubce, převodníku, šlapkách či štítku a samozřejmě značení S a K na originálním sedle také nemohlo chybět.
1928 - EsKa Iris