“Kdo má kolo, má křídla“.
Létající kolo
Průkopnické pokusy o sestrojení letadla poháněného lidskou silou při využití principu šlapacího kola sahají již ke konci 19.století. Byla to doba mimořádného zájmu o aviatiku a rozmachu v cyklistice. Průkopníci v Čechách se o to pokoušeli již v roce 1908.
Píše se rok 1912, kdy Robert Peugeot věnuje odměnu 10 000 franků tomu, komu se podaří sestrojit létající stroj, který pouze silou svalů pilota bude schopen uletět vzdálenost alespoň deseti metrů a dosáhnout přitom výšky letu jednoho metru nad zemí. To se povedlo až v roce 1921 dvěma nadšencům, konstruktéru Henrimu Farmanovi a slavnému cyklistovi Gabrielu Poulainaovi. Jeden z dalších úchvatných letů se uskutečnil v roce 1979, kdy stroj Gossamer Albatross Paula B. MacCreadyho, který pilotoval mladý Brian Allen, získal Krameriovu cenu o výši 100.000 liber za přelet kanálu La Manche.
Legendární záhada hlavolamu napsána Jaroslavem Foglarem okouzlila mnoho kluků, nejen díky pátrání Rychlých šípů po tajuplné záhadě Jana Tleskače, ale také díky plánku létajícího kola, který byl ukryt právě v ježkovi v kleci.
Létání a kola k sobě patří již od prvopočátku minulého století, kdy první motorový let bratří Wrightů v roce 1903 změnil svět a vzdálenosti se začaly zkracovat.
Dnes, díky všem průkopníkům, kteří přispěli svými úspěchy v letectví, můžeme cestovat dlouhé vzdálenosti ve zlomku času a maximálním komfortu.
Sestrojeni a pokus prvního zkušebního letu.