“ Již dávno se však u nás volá po velocipedu zvlášť přizpůsobeném našim silničním poměrům a při hodnotné jakosti přístupném cenově. “
ČS. Zbrojovka Brno 1939
Zbrojovka Brno vzniká v roce 1918 z bývalé dělostřelecké dílny, dodávající za války rakousko-uherské armádě náhradní součásti děl, přívěsné vozíky pro dělostřeleckou munici a dřevěné bedničky pro puškovou munici. Název “Československá statní zbrojovka“ se mění v roce 1924, kdy se z továrny stává akciová společnost pod názvem “Československá zbrojovka“.
I když zbrojní výroba i dobře se rozvíjející mírová výroba (automobily a obráběcí stroje) vytížily kapacitu závodu, již se počítalo s dobou menšího přílivu zakázek na zbraně a aby se nemusel propouštět kvalifikovaný personál, rozšiřovala se doplňková výroba, mezi které patřila i výroba jízdních kol. Původně se uvažovalo o zakoupení licence od firmy Steyr, ale bez úspěchu, proto Zbrojovka započala sama již v roce 1929.
Výroba byla kolem 15.000 kol ročně, ale v důsledku krize v roce 1933 vrcholil konkurenční boj a závod doplácel na výrobu jednoho kola 14 Kč, aby udržel kvalifikovaný personál pro případné rozšíření zbrojní výroby. V době okupace po zastavení výroby jízdních kol v Brně byla v roce 1941 přesunuta výroba do závodu Stadion v Rakovníku.
Mezi hlavní modely patří značková kola “Z“(od roku 1935 s radiálním středovým uložením), Speciální kola “Monta“ a Lidová kola “Triglav“
Černé, velmi trvanlivé smaltování rámu mělo vysoký lesk a zdobení blatníků s ráfky, bylo dle vzorníku barev. Na rámu a blatníku byly vkusné obtisky.
1939 - "Z" ČS. Zbrojovka Brno